Case #️⃣ 11 Bettina fra Redoffice A/S

Bettina Melchiorsen
Digital Marketing Manager hos Redoffice
Fang hende på LinkedIn her

“Hvordan vil du skabe flest mulige salg i en nyopstartet webshop på 90 dage?”

  1. Du har 90 dage til at skabe mest muligt salg med størst fortjeneste 
  2. Du har lavet en webshop, som er klar til at sælge.
  3. Du sælger tøj, interiør, design eller smykker. 
  4. Du har ingen email permissions og etablerede sociale kanaler endnu. 
  5. Du har 25.000 kr. i budget til annoncering og systemer

Start med Google Analytics

Allerførst ville jeg sætte Google Analytics op på min shop, og holde øje med trafikken, mens jeg udvikler min marketingtaktik. Ikke alt fungerer. Når det så er sagt, gør jeg mig klar til at bruge de næste 90 dage på at lære og tilpasse hurtigt, mens jeg arbejder mod masser af salg. 

De første kilder til trafik, der skal udforskes, er de gratis. Dette indebærer typisk at jeg vil dele min butik manuelt med mit netværk og relevante online-communities. Her er jeg efter den lavt hængende frugt. 

Da disse trafikkilder er relativt lette at oprette og tilgængelige for alle webshop-ejere, er de et godt sted at starte. Min shop vil tilbyde en rabatkode for at lokke folk til at tjekke webshoppen ud (derved kan jeg også samle leads til min e-mail liste – mere om det senere). 

Enhver handling, der foretages online, har potentialet til at føre trafik tilbage til webshoppen. Jeg tilføjer min webshops URL til mine personlige online-profiler, fx. LinkedIn og Instagram. 

Mange iværksættere får deres første par salg fra eget eksisterende netværk, og det er intet galt med det. Så del din shop url på dine personlige Facebook-, Twitter-, LinkedIn-, Instagram- og Snapchat-konti for at annoncere det for hele dit netværk. 

Overvej også at e-maile dine nærmeste forbindelser direkte for at fortælle om din butiks lancering. Bed dem om at hjælpe med at dele nyheden med deres netværk – de behøver ikke at købe fra dig for at vise dig deres støtte. 

Selvom ethvert salg, du får på denne måde, ikke vil være lige så tilfredsstillende som når du får første ordre fra en fuldstændig fremmed, er dette en god måde at bede om tidlig feedback. 

Hvis du ikke får noget salg fra dette, skal du ikke fortvivle, da dette er den mindst kvalificerede kilde til trafik på hele denne liste. 

Skab trafik fra betalt annoncering

Brug penge for at tjene penge Den bedste måde at få målrettet trafik hurtigt på er gennem betalt annoncering. Den gode nyhed er, at mange betalte reklamekanaler giver dig mulighed for at betale pr. Klik. Den dårlige er at budgettet på 25.000,- meget hurtigt kan få ben at gå på. 

Hver platform er forskellig, og du skal vælge disse kanaler baseret på hvem du målretter mod, og hvordan værktøjerne giver dig mulighed for at nå potentielle købere. I dette tilfælde vil jeg starte på Instagram, da mode og design er oplagt at promovere her. 

Før jeg går i gang med betalt social media marketing, udfylder jeg profilens feed med flere indlæg. Så profilen ikke er tom når de første potentielle kunder besøger den. Der vises produkter, men også hvem jeg, webshopejeren, er og hvad jeg kan tilbyde i min webshop. 

Instagram annoncering Instagrams visuelle format og overvejende millennials publikum er ikke platformens eneste appel. Det er også en af de mest engagerede brugerbaser blandt sociale netværk ifølge data fra Smart Insights. Det er ikke kun en god platform til influencer marketing, men også for dine regelmæssige organiske indlæg at nå et stort antal mennesker, ved brug af relevante hashtags.

Med Instagram annoncering kan du vise din egen visuelle annonce i andres feeds for at skabe trafik. 

Dyk ned i Google Ads 

Det første mange mennesker gør, når de vil købe noget, er at slå det op på Google. Google Ads, tidligere Google AdWords, gør det muligt for dit websted at blive vist øverst på siden, når kunder laver relevante søgninger. 

Google Ads tilbyder et par forskellige muligheder: tekstannoncer, der vises tydeligt i søgeresultaterne, og Shopping-annoncer, der viser produktfoto og pris i et mere e-handelsorienteret format

Jeg gennemfører en søgeordsanalyse for at se søgevolumen for termer, som målgruppen muligvis leder efter og bruger disse til at målrette mine kampagner, når budgettet er så begrænset. Mange finder Google Ads skræmmende på grund af dens komplicerede grænseflade, så overvej at ansætte en ekspert når budgettet er højere

Start et samarbejde med influencers 

Billedeannonce Videoannonce Store mærker er ikke de eneste, der kan udnytte de store influenceres netværk til at markedsføre deres produkter. Du kan arbejde med influencere – med en betydelig målgruppe i din niche – for at udnytte en eksisterende fanbase til trafik og få noget indhold oprettet om dine produkter, mens du er i gang.

Måske kender du allerede nogen profiler som vil være perfekte til et samarbejde. I min shop vil jeg kombinere brugen af influencers og selv promovere produkterne, så kunderne lærer mig ’at kende’.

Gå i krig med e-mail marketing 

Det er vigtigt at få opbygget en kundebase med e-mail adresser. Her vil jeg oprette en gratis MailChimp konto (op til 2.000 kontakter), og bruge den til opbygning af kundebasen. E-mail marketing er en vigtig del af min forretningsstrategi – den konverterer bedre end sociale medier! I en undersøgelse genererede e-mail 174% flere konverteringer end sociale medier og havde samtidig et bedre afkast. 

Jeg vil begynde at promovere e-mail listen, inden webshoppen er live. Det betyder, at når den lanceres, har jeg en kundebase klar. 

Der skal også oprettes automation flows til min e-mail marketing. Et godt e-mail automation flow vil sælge for dig. Når en kunde tilmelder sig, starter serien af planlagte e-mails automatisk, så kunden lærer webshoppen at kende. Derved deles min brand mission, og hvorfor min shop er anderledes end andre i min niche, tilbyde dem et par stylingtip, introducer produkter, og komme med et par bløde salgsanbefalinger. 

Hvis du ikke har hørt om ”Reglen om 7”, så er det en marketing tommelfingerregel (som flere undersøgelser også understøtter – link1), der viser, at kunderne har brug for omkring syv berøringspunkter med dit produkt eller brand, før de er klar til at købe.

At have et e-mail flow oprettet reduceres den tid, det tager for en kunde at gå gennem den samme proces. Ved at sende dem nyttige + rettidige e-mails lærer de mig at kende, synes om og stole på mig, hvilket kan betyde en stor stigning i salget! Det er nemt at oprette et e-mail automation flow med MailChimp.

Hvad er en e-mail opt-in? 

En e-mail opt in er simpelthen et tilbud eller incitament, du lover til gengæld for deres e-mail adresse. Du er sandsynligvis mest fortrolig med ”Tilmeld dig vores mailingliste + få 10% rabat på din første ordre.”

Hvis du vil prøve en e-mail pop op, der er Google-venlig på mobil og indeholder masser af muligheder, foreslår jeg Sleeknote (Starter ved 365,- pr. mdr, med de første 7 dage gratis). Eksemplet er fra message.dk.

MailChimp har også en gratis popup funktionuden de avancerede funktioner, men fin at starte med.

E-mail tilmeldingsideer til webshops 

Rabatkuponen. Eksklusiv rabat. Velkomsttilbud. 

Dette er ”Tilmeld dig vores mailingliste + få 15% rabat på din første ordre.” 

Super almindeligt for online marketing (og effektive); men hvis du ikke er interesseret i rabat hele tiden – har jeg et par andre ideer til dig. Det er den nemmeste, mest almindelige e-mail til onlineforhandlere. Og det fungerer også, da det er en nem krog at gøre en ny potentiel besøgende til en kunde. 

Tip – Hvis du følger denne ide, skal du opmuntre til handling ved at begrænse, hvor længe kuponen er gyldig. Vi ønsker, at kunderne foretager et valg og får det salg! 

På den lange bane skal du være opmærksom med denne, da det kan være frustrerende for loyale kunder at nye kunder får 15 eller 20% rabat og de ikke gør. Beløn også de loyale kunder. 

Vær også opmærksom på din formulering – er der en måde at ændre ”tilmeld dig vores mailingliste” for at gøre det mere spændende og brande din virksomhed? Ellers sælger du virkelig bare den oprindelige rabat, og de er måske ligeglade med at holde fast (det er her, du virkelig begynder at opbygge det forhold + investeringsafkast).

Fødselsdagsrabatten 

Fejr med dine kunder! Bed kunderne om at tilmelde sig din liste for at få en eksklusiv fødselsdagsrabat. 

Du kan konfigurere dette i MailChimp ved hjælp af deres automatiseringsfunktion – bare sørg for at medtage det felt i din tilmeldingsformular. 

Gave med køb 

Tilmeld dig og få en gratis gave med dit første køb! Dette er en af mine favoritter, da det giver mere værdi i kundens ordre i stedet for at nedsætte dit produkt. 

Tidlig adgang 

Kom på listen for at få tidlig adgang til at handle nyheder og udsalg. 

Dette fungerer rigtig godt, hvis du har produkter med begrænset antal, produkter med konstant høj efterspørgsel eller tidlige udsalg eller ’eksklusive’ produktlinjer.

Kundeklub 

Giv fx. altid rabat når du er oprettet i kundeklub (Eksempel: Leiberg.dk – mail med ’din pris’) 

How-to guides 

Hvordan bruger din kunde dit produkt? Hvilke spørgsmål kan hun have? Opret en kort e-bog eller tjekliste, som de kan henvise til senere.

 De kan være super produkt specifikke; for eksempel, hvis du sælger keramiske plantemaskiner >> tøj vise tøjet på flere kropstyper Eller dine tilvalg kan være mere generelle temaer, der understøtter dine produktkategorier. 

Adgang til et community 

Du kan oprette en videokanal kun for medlemmer med Vimeo eller en eksklusiv Facebook-gruppe. Ved at holde dit indhold privat skaber du et VIP-community, som folk elsker! Videoer fungerer særligt godt for design og mode.

Eksklusive produkter 

Del produkter KUN kunder på din liste har adgang til. Fortæl dem, hvor ofte disse eksklusive produkter kommer, så de ved, hvad de kan forvente – kun månedligt, kvartalsvis, sæsonbestemt tilbud? 

Gratis forsendelse tilbud 

Tilskynd tilmeldinger i bytte for gratis forsendelse: Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få gratis forsendelse på din næste ordre. 

Opbyg tillid gennem kundeanmeldelser 

Opret en kundeanmeldelse eller ’kundefavoritter’ -side, der fremhæver de bedste produkt- eller kundeserviceanmeldelser. 

Hav en plan for at indsamle og bruge kundeanmeldelser til at opbygge tillid til nye kunder: 

  • Send opfølgende e-mail efter køb, og spørg kunden, hvis de har spørgsmål, og opfordre dem til at efterlade en anmeldelse 
  • Indsaml Instagram, Facebook eller Twitter ros og spørg kunderne, om du kan dele online som en anmeldelse 
  • Nå ud til loyale gentagne kunder og spørg om de vil være villige til at dele en kort anmeldelse eller kundeserviceanmeldelse 

At nå ud og oprette et forhold til nye kunder er en af de bedste måder at sikre, at de kommer tilbage – og bliver de fantastiske loyale kunder. (du ved, dem, der i gennemsnit bruger 33% mere end nye kunder) 

Bed kunderne om henvisning: Folk elsker at dele gode produkter og komme med anbefalinger – de har bare brug for lidt skub. Tilføj en påmindelse i bunden af e-mails eller et par indlæg på de sociale medier, der spørger, om de elsker din butik eller en ny lancering, der skal deles med en ven.

Analyse: indsigt og forståelse er nødvendig for optimering 

På dette tidspunkt har du forhåbentlig prøvet nok taktik til at se et spring i trafikken og måske endda noget salg. Denne udfordring er beregnet til at være en øvelse i at skabe en feedback-loop, hvor du udsætter din butik for trafik, sætter et benchmark for dens ydeevne og derefter arbejder på at forbedre den. 

Så nu kan du begynde at diagnosticere de potentielle problemer med din butik ved at se på dit dashboard i Google Analytics og måske i dit shopsystem, samt den feedback, du har fået fra aktivt at promovere din butik. 

Der er en række grunde til, at kunder måske ikke køber fra dig, og du kan komme med velovervejede gæt, baseret på hvordan din trafik opfører sig: 

Hvis du har en høj afvisningsprocent – dvs. besøgende, der kommer til dit websted og forlader med det samme – kan din trafik muligvis være af lav kvalitet, eller det kan tage for lang tid at indlæse din butik (du kan teste sidstnævnte her(link2). 

Hvis ingen af dine besøgende tilføjede produkter til deres indkøbskurv, kan det være, at du ikke har opnået produkt / markedstilpasning (i dette tilfælde skal du finde den rigtige niche eller prøve forskellige produkter). Eller måske stoler de bare ikke nok på din butik til at købe. 

Hvis du har mange forladte kurve, skal du måske overveje din forsendelse. Baseret på disse erfaringer kan du begynde at tilpasse ting i din webshop, så du får en bedre chance, når du går i gang med anden markedsføringsrunde. 

Mit budget på 25.000 vil jeg bruge på (Google Shopping 200,- pr dag 200×90=18.000,- uden bureau og ved brug af automatisk budgivning) og Instagram annoncering (25 kr pr. dag 25×90 dage=2.250,-). Influencers får produkter for at promovere dem.


Bettina Melchiorsen