Case #️⃣ 15 Andreas Obel fra Eloomi

Andreas Obel
Head of Inbound & PPC marketing hos Eloomi
Fang ham på LinkedIn her

“Hvordan vil du skabe flest mulige salg i en nyopstartet webshop på 90 dage?”

  1. Du har 90 dage til at skabe mest muligt salg med størst fortjeneste 
  2. Du har lavet en webshop, som er klar til at sælge.
  3. Du sælger tøj, interiør, design eller smykker. 
  4. Du har ingen email permissions og etablerede sociale kanaler endnu. 
  5. Du har 25.000 kr. i budget til annoncering og systemer

Opmærksom på komfortzonen

Tankeeksperimenter som disse er altid sjove, især når man skal udfordre både sig selv og sin tilgang.

En af de finurlige ting er helt klart at man som marketing-person tydeligt vil kunne mærke at folks tilgang helt automatisk falder i nærheden af deres personlige felt af ekspertise.
– Det føles jo som det rigtige at gøre!

Velvidende dette, ville jeg nok alligevel ende med at dedikere en stor del af min energi på konverteringsoptimering og Google Ads, hvor jeg enten hurtigt ville kunne skabe vækst eller læring for vækst hurtigt. For mig, giver det mening at have både resultater og data.

Jeg tror også personligt på, at marketing ikke kan kigges på isoleret og holdes i en silo. Man er nødt til at have et holistisk billede og forstå hele købsrejsen. Men uanset hvad, hvis jeg havde 90 dage til at vækste noget, så ville jeg starte med en spørgerunde.

Measure twice, cut once

På trods af, at jeg er vant til at håndtere mange millioner i spend så ér og bliver jeg en nærigpind når det kommer til virksomhedens penge. (Bare rolig, i privaten kan jeg sagtens hygge!)

Det betyder også, at mine armbevægelser er pænt afmålt mængden af plads. Så hvis jeg kun havde et samlet budget på 25.000 at gøre godt med, ville jeg lægge ud med at stille mig selv en masse spørgsmål og være kritisk.

Hey, banditten i mig synes jo at marketing er skide-spændende og ved at hvis jeg får de 25.000 til at yngle, kan jeg lave flere growth eksperimenter!

Så til at starte med ville jeg spørge mig selv:

  • Ér mit produkt det rigtige?
    Ér der efterspørgsel og plads i markedet eller var det bare en idé jeg havde og skal jeg bruge 10.000 af mit marketingbudget på at ændre produkt-lineup i stedet for, for større gevinst?
  • Hvem kender jeg, der kunne give mig et godt råd?
    Jeg har en masse viden, men ved også at jeg ikke er Alpha og Omega, så hvem i mit netværk kunnet have sparet mig for tabt tid og fjollet spend hvis jeg bare havde spurgt først.
  • Er målet at skabe profit eller vækst?
    Profit ville sende mig i en retning af at holde en lav CAC og måske outsource en del af arbejdet som f.eks. fragt så jeg kunne tonse rundt i Asien et sted og se alle de smukke steder mens maskinen kørte herhjemme.

    Vækst ville gøre at jeg fokuserede på at få solgt så meget som muligt, så hurtigt som muligt, og så længe jeg gik i 0 ville jeg brage derudad med foden hårdt presset på pedalen, så vi kunne få et par mennesker hyret og øge vores markedsandel.

Skærmtrolden Hugo og det gyldne spørgsmål

Hugo kendte det sidste og rigtige spørgsmål ”Hvor skal vi hen du!?”

Ud fra svarene på alle spørgsmålene før ville jeg sætte mig selv et langsigtet mål jeg gik efter og så løbe i den retning. Pyt med om målskiven flytter sig senere hen, jeg skal bare vide at jeg bevæger mig i en fornuftig, tiltænkt retning.



Målet kunne f.eks. være 1000 kunder
.
Del-mål kunne være:
– 400 kunder i anden måned
– 15% der tilkøber andet produkt/ydelse.
– 10% kunder der køber mere end én gang.

Nå, så er der vist også målt godt op og vi er klar til at gribe det an. Jeg ville løbe igennem en hurtig tankestrøm og se om jeg skulle gøre noget andet end bare ”standard” grebene og har forsøgt at illustrere det her men, jeg er ikke grafisk designer så bær gerne over med mig 😉.

Høj profit + Dyrt produkt

  • Google Ads
  • Video (Freelance produceret)
  • Affiliate
  • SoMe (Afhængigt af resultat, influencer)

Hvis produktet havde højt profit men var dyrt, ville jeg højst sandsynligt allerede her have lavet en bommert. Det ville nok ende i kategorien ”eksklusivt” og jeg ville være nervøs for holdbarhedsdatoen på min forretning når fænomenet ebbede ud.

Pga. dette ville jeg investere i branding-kampagner så snart jeg så profit, så jeg beskyttede forretningen.

Forretningsmæssigt ville jeg finde en freelance-partner der var interesseret i at producere nogle cool videoer og starte nogle understøttende SoMe kampagner. Samtidig med at de kørte ville jeg stable noget affiliate på banen og køre nogle snævre niche-prægede Google Ads kampagner (såfremt søgeordene / shopping delen tillod det.)

I starten ville spend være opdelt 50/50 på Google Ads og SoMe, men ville shifte spend afhængigt af hvor effekten var størst. Affiliate ville betale sig selv grundet den høje profit.

Høj profit + Billigt produkt

  • Dealsite
  • Affiliate
  • Google Ads
  • Facebook

Et produkt med lav kost og høj profit er jo simpelthen enhver marketingsfanatikers lottodrøm. Det betyder at armbevægelserne kunne være store og der ville komme hurtig ROI igen, så de 25.000 blev til 30, til 35 etc.

Dealsite:

Ville række ud til et dealsite for at køre en kampagne og lave et skarpt tilbud så jeg på den måde fik omtale og ordrer ind uden at det kostede mig noget. Her ville jeg også lave en popup med et tilbud for at få email permissions på den passive trafik der kom ind via annonceringen hos dem. F.eks. 10% rabat på ordren eller gratis fragt etc.

Når jeg skulle pakke varerne, ville jeg lægge en lille ekstra ting i hver pakke som f.eks. en lille Haribo slikpose til 1 kr. eller noget i den dur og en seddel hvor jeg skrev tusinde tak for at de havde valgt at handle hos mig.

Dette ville både vise dem at jeg værdsatte deres køb og få dem til at have et større tilhørsforhold til min forretning fremfor kun til dealsitet. Så når jeg senere sendte dem en mail med et knaldtilbud, vidste de at det var her de fik en god oplevelse sidst. Ville også prøve at op-sælge med et produkt som understøttede hvad de oprindeligt havde købt.

Affiliate:

Høj profit, billigt produkt. Siger sig selv 😊.

Facebook + Google Ads:

Oplagt ville også være Facebook/IG og Google annoncer baseret på produktet. På Facebook ville jeg lave flere forskellige målgrupper og bruge forskellige målsætninger for at sammenligne effekt.

Udover standardopsætningen ville jeg også forsøge at lave en målgruppe der henvendte sig folk i den rigtige profil, som var fans af det dealsite jeg havde annonceret hos. Som en direkte følger, ville jeg lave en kopi af den kampagne og målrette lookalikes baseret på dét publikum.

Lav profit + Dyrt produkt

Houston, we have a problem.

Ville tage mine 25.000 kr. og bruge halvdelen på et varelager af et andet produkt, tjene det stille og roligt ind igen og sælge mine fejl-købte originale varer over tid.

Lav profit + Billigt produkt:

Ville bruge langt størstedelen af mit spend på Facebook hvor jeg ville sammensætte forskellige audiences som ville have større sandsynlighed for at købe. Jeg ville indsnævre publikum og derved øge min CPC men ville skabe en funklende CPA.

Hvis vi f.eks. antager at det var de kendte stilede herrebukser der er lavet i stretch-materiale, kunne audience sammensætningen være mænd der arbejdede på kontor kombineret med folk der gik op i mode. Her ville de få et budskab der understøttede at mode nu var komfortabelt og at de ikke behøvede at stryge buksefolden dagligt.

Eller kontor-arbejdere der havde en interesse for restauranter og god mad (her ville jeg selv falde i), med en besked om nyskabende fashionable bukser man ikke behøvede at knappe op halvvejs igennem middagen!

Et andet eksempel kunne være at mit produkt var vintage-smykker i læder henvendt kvinder.
Her ville jeg lave et overlappende publikum med kvinder i den rigtige målgruppe og kvinder som var interesseret i TV-serien Vikings eller Xena the Amazon Warrior etc. og målrette budskabet derefter. F.eks. et billede af armbåndet og af Xena med et budskab i stil med ”Smykkerne til din indre Amazone”.

Fundamentet

Naturligvis ville jeg bruge en stor del af min energi på konverteringsoptimering og A/B tests. Da jeg ikke har så stort et budget, ville jeg optimere user-journeys vha. gratis-versionerne af værktøj som Hotjar og ville A/B teste ved at klone sider og køre split-tests direkte i annonceringsplatformen.

I sidste ende handler det jo ikke om trafik, det handler om glade købende kunder.

Tak for at du gav dig tid til at læse et par af mine strøtanker! Det er værdsat😊.


Andreas Obel