Case #️⃣ 9 Mads fra Tiffany

Mads Bach Futtrup
Head of Ecommerce hos Tiffany
Fang ham på LinkedIn her

“Hvordan vil du skabe flest mulige salg i en nyopstartet webshop på 90 dage?”

  1. Du har 90 dage til at skabe mest muligt salg med størst fortjeneste 
  2. Du har lavet en webshop, som er klar til at sælge.
  3. Du sælger tøj, interiør, design eller smykker. 
  4. Du har ingen email permissions og etablerede sociale kanaler endnu. 
  5. Du har 25.000 kr. i budget til annoncering og systemer

En kombination af push og pull

Tilgangen afhænger meget af brand-sammensætningen indenfor selve branchen.

Med det forholdsvis lave budget til marketing ville jeg klart gå efter at få et sortiment, som afspejles ved, at der i forvejen er skabt en online efterspørgsel, som det er muligt at række ud efter. Det rejser selvfølgelig spørgsmålet som mange stiller angående ”push” versus ”pull”.

Jeg mener som udgangspunkt, at det er enormt givtigt at have begge dele i sit setup indenfor fashion. Herunder er der også forskellige former for push/pull. Det er naturligvis en helt anden opgave at pushe et nyt brand og skabe en efterspørgsel, hvilket jeg mener kræver helt andre ressourcer og/eller tidsperspektiver end 90 dage.

Men ved at sigte efter eksempelvis brands, som er tilstrækkeligt store til, at de er defineret som en ”interesse-målgruppe” i Facebook Ads manager får du muligheden for at træde ind på en eksisterende krigsmark, hvor kvaliteten på dit content i højere grad gør udslaget for om du rammer et acceptabelt ROAS end størrelsen på din pengepung.

Til gengæld afgør størrelsen på din pengepung og din investering naturligvis en stor del af hvilken volumen du kan skubbe igennem på din marketing.

Derudover skal det også med i vurderingen, at når opgaven også lyder på at skabe ”mest mulig salg med størst fortjeneste”, så vil avancen på egenproducerede varer være langt større end på etablerede brands, hvor du starter som en lille fisk. Endnu et udtryk for, at casen heller ikke kan besvares sort/hvidt.

7 konkrete punkter

Men for at samle en smule op – Jeg ville:

👉 Sælge brands, hvor efterspørgslen allerede eksisterer

👉 Lave push-marketing til pull-orienteret segment – men på en push orienteret platform, Facebook/Instagram  (Jamen det er da selvmodsigende…?)

👉 Benytte en gratis trial-periode på et værktøj til behavior-triggers (som eksempelvis Sleeknote) og køre med en intro-rabat på 10% med rabatkode og samtidig samle permissions og evt. tilføje en ”exit intent” kampagne på checkout-siden.

👉 Benytte en gratis trial hos Hello-Retail til at aktivere Abandoned Cart e-mails i et flow med 3 mails, der bliver afsendt efter henholdsvis 2 timer, 3 dage og 1 uge.

👉 Koncentrere mig om at få kreeret video og billedmateriale med en bekendt som model og altid i miljø (altså ikke i et studie) for at gøre det muligt for kunder at relatere til produktet og se hvordan tøjet fitter og falder på kroppen.

👉 Jeg ville fyre alle 25.000 af på Facebook/Instagram ads.

Med annoncesæt sigtende på følgende målgrupper:

  • 60% Interesser  Brand (Altså det brand som du sælger produkter fra – eksempelvis ”Stine Goya”)
  • 20% Interessser og Adfærd  ”Online Shopping og mode”
  • 20% Dynamic retargeting – på et feedbaseret produktkatalog, hvor annoncedesignet (Rammer og prisvisninger) også er skræddersyet til at se anderledes ud end standard Facebook Ads. Her med fokus på en personligt henvendt annoncetekst som kan nudge til ”færdiggøre” ordren.

👉 Være klar til at tage telefonen og svare på emails dag og nat – skilte med åbningstider ud over det sædvanlige og tilføje gratis live-chat modul på siden. (Eksempelvis Olark)

Se ordrene rulle ind… 😉 


Mads Futtrup