Case #️⃣ 12 Gustav fra AndLight

Gustav Lauritzen
CMO og partner hos AndLight
Fang ham på LinkedIn her

“Hvordan vil du skabe flest mulige salg i en nyopstartet webshop på 90 dage?”

  1. Du har 90 dage til at skabe mest muligt salg med størst fortjeneste 
  2. Du har lavet en webshop, som er klar til at sælge.
  3. Du sælger tøj, interiør, design eller smykker. 
  4. Du har ingen email permissions og etablerede sociale kanaler endnu. 
  5. Du har 25.000 kr. i budget til annoncering og systemer

Performance marketing er vejen frem

Med 90 dage til at vækste en ny webshop, vil mit hovedfokus fra starten være betalte medier og performance rapportering for at kunne vækste omsætningen så meget som muligt, mens der genereres en masse værdifulde insigts, og vigtigst af alt – profit. 

På den nye webshop, der skal tage kampen op med de store platforme indenfor tøj og fashion, vil jeg fokusere på følgende 3 vigtige punkter: 

1. Google Ads 

2. Email Flows 

3. Performance Rapportering 

1. Google Ads I stedet for at bruge lang tid på at bygge en følgeskare op via sociale medier, eller bygge en SEO-optimeret platform, vil jeg kick-starte webshoppen med at bygge Google Shopping og Search kampagner. Formålet med dem vil være at købe en stor volumen af trafik, der allerede er langt i deres købsproces. 

Det er en god løsning for, at få relevant trafik på platformen fra dag 1, som hurtigt og nemt kan justeres efter POAS (Profit On Ad Spend). 

2. Email Flows Eftersom en andel af brugerne fra Google Ads, ikke konverterer ved første besøg, er det afgørende at opsætte sign-up forms og email flows. På den måde vil den omkostning der har været i forbindelse med den betalte trafik ikke gå tabt og en del af brugerne vil lave en “mikro-konvertering” og tilmelde sig nyhedsbrevet. 

I flowet vil de gennem en række mails modtage rabatkoder, USP’er, retargeting emails, etc. Da brugerne har klikket på en Search eller Shopping Ad, må de have en interesse for produktsortimentet, så det er virkeligt nogle lavt-hængende frugter, som ofte har en stor betydning (og så er de i forvejen betalt for..). 

3. Performance Rapportering Det muligvis vigtigste punkt er, at have en optimeret performance rapportering, så det altid er muligt at kende de vigtige KPI’er og derfra tage performance baserede beslutninger, på et korrekt grundlag. 

En ting er at vækste omsætningen og ordreindgangen på webshoppen. Men et andet og meget vigtigere element er profitten, som man som webshopejer skal kende. Andre vigtige elementer er omkostninger til fragt, betalingsgebyrer og marketing. Hvis man kun regner på omsætningen, er det meget svært at vide, om man er i break-even, i minus eller har en god forretning. Performance rapporteringen kan gøres i en kombination med Google Analytics og enten egne udregninger eller via Profitmetrics. 

Med de 3 elementer opsat korrekt på webshoppen, er målet at skalere budgetterne og trafikken fra Google Ads så meget som muligt, mens der stadigvæk bliver skabt en lille profit. Det betyder at startkapitalen på 25.000 forhåbenligt rigtigt hurtigt ville blive brugt, men med muligheden for at have et øje på profitten, vil det ikke være noget problem, fordi du kender dine KPI’er og derfor kan sove med ro i maven. Den profit der kommer ind vil blive reinvesteret i marketing og til at udvide antallet af varer på lager. 

På den anden side af de 90 dage, vil jeg begynde at kigge ind i: 

1. Sætte det rigtige team af dygtige folk 

2. Implementere et værktøj til håndtering af dynamiske priser

3. Udvide de betalte medier med Facebook retargeting, lead ads og influencer marketing 

4. Se på muligheder for at tage den allerede velfungerende marketingmotor og ekspandere til nye markeder$$


Gustav Lauritzen