Case #️⃣ 14 Heidi fra Kontormøbler.dk

Heidi Saastamoinen Lund
Ecommerce Manager kontormøbler.dk
Fang hende på LinkedIn her

“Hvordan vil du skabe flest mulige salg i en nyopstartet webshop på 90 dage?”

  1. Du har 90 dage til at skabe mest muligt salg med størst fortjeneste 
  2. Du har lavet en webshop, som er klar til at sælge.
  3. Du sælger tøj, interiør, design eller smykker. 
  4. Du har ingen email permissions og etablerede sociale kanaler endnu. 
  5. Du har 25.000 kr. i budget til annoncering og systemer

Tiltalende tekster og annoncer, der skaber viden

Med en nystartet shop i livsstilssegmentet har jeg bevæget mig ind på lidt af en kampplads med stor konkurrence og mange dygtige modstandere. Derfor har jeg lagt en plan, der både skal generere salg, skabe opmærksomhed om min shop og ikke mindst give mig viden om mine (potentielle) kunder, så jeg kan slå konkurrenterne. Den består af 4 trin.

Trin 1: Tiltalende tekster

Mine kategorisider, produkttekster og landingssider står selvfølgelig snorlige, inden jeg så meget som tænker på at bruge penge på annoncering. Ellers kunne jeg sådan set lige så godt åbne vinduet og lade vinden tage mine annoncekroner. Konverterer mine landingssider og produktsider ikke, er pengene spildt.

Egentlig er jeg stor tilhænger af content marketing og ville uden tvivl også begynde arbejdet med at bygge et indholdsunivers op, som kan hjælpe mig med at tiltrække organisk trafik på længere sigt. Men jeg må sande, at når det gælder hurtigt salg, kommer mit hjertebarn lidt til kort.

Trin 2: Annoncering, der skaber salg og genererer viden

Hvis jeg ikke allerede har professionelle billeder af mine produkter, vil jeg helt lavpraktisk bruge en del af budgettet på en fotograf eller på at få lavet helt korte, skarpe videoer til SoMe.

Fordi vi befinder os i livsstilssegmentet, vil jeg ty til annoncering på Instagram og Facebook. Jeg finder som det første ud af, hvilke produkter jeg har høj fortjeneste på, og tester annonceformater op mod hinanden. Er det karruseller, korte videoer eller noget helt tredje, der virker?

Jeg bruger en pæn del af budgettet på at finde ud af, hvilke formater der konverterer. Derudover tester jeg målgrupper for at finde de bedste.

Et vigtigt formål med annoncerne er i første omgang at få skabt noget salg – men med Facebooks egne analyseværktøjer og Google Analytics kan jeg også gennem trafikken fra annoncerne få vigtig indsigt i, hvem mine kunder er.

Trin 3: Ram de rigtige med retargeting

Når jeg har målgrupperne på plads, og mine annoncer kører, vil jeg opbygge et simpelt retargeting flow målrettet besøgende på min shop og dem, der har vist interesse for mine annoncer. Her kan jeg bruge min viden om annonceformater fra mine indledende tests og forhåbentlig generere salg ad denne kanal.

Trin 4: Ikke det mest sofistikerede værktøj, men alligevel

Selv om det måske ikke er det mest sofistikerede stykke værktøj i SoMe-værktøjskassen, er giveaways og konkurrencer stadig uhyre effektive, når det handler om at skabe opmærksomhed og generere nye følgere.

Derfor sætter jeg gang i konkurrencer på sociale medier, som både udbreder kendskabet til min shop og mine produkter. En fin bonuseffekt ved konkurrencer er ofte, at de henter likes til siden, der afholder dem – også, selv om det at like siden ikke må være et krav for at deltage. Likes er et vanity metric, men det er alligevel med til at give mine sider troværdighed, så dem går jeg også efter at indsamle flere af.

Bonus: Indsamling af permissions fra starten

Sideløbende vil jeg lægge et fundament for fremtidigt salg ved at indsamle permissions gennem f.eks. lead ads og rabatkoder, når man tilmelder sig mit nyhedsbrev. Her behøver jeg i første omgang ikke at bruge mange penge på et dyrt mailsystem – jeg lægger ud med f.eks. Mailchimp, som har mange fine muligheder for simple automations og for mit vedkommende rækker fint.


Heidi Saastamoinen Lund