Case #️⃣ 7 Kasper fra Labfresh

Kasper Brandi Petersen
Founder hos Labfresh
Fang ham på LinkedIn her

“Hvordan vil du skabe flest mulige salg i en nyopstartet webshop på 90 dage?”

  1. Du har 90 dage til at skabe mest muligt salg med størst fortjeneste 
  2. Du har lavet en webshop, som er klar til at sælge.
  3. Du sælger tøj, interiør, design eller smykker. 
  4. Du har ingen email permissions og etablerede sociale kanaler endnu. 
  5. Du har 25.000 kr. i budget til annoncering og systemer

Hvis det var mit eget brand ville jeg gå crowdfunding vejen

For det første tager jeg udgangspunkt i at det er mit eget brand jeg forhandler på webshoppen. I forhold til de andre cases her på siden vil min tilgang være en anden, jeg vil nemlig benytte mig af crowdfunding.

De første 30 dage vil jeg fokusere på crowdfunding platformen Kickstarter. Jeg har kørt 4 kampagner de sidste 4 år og solgt for over 8 milloner kr. i forudbetalte pre-orders. Crowdfunding processen foregår typisk sådan, at vi kører en kampagne i 30 dage, modtager pengene efter 45 dage, og sender varerne til kunderne indenfor 2-6 måneder. Crowdfunding er billigere end at finansiere sit varelager via en bank, og der er mindre risiko forbundet fordi alt er solgt før du bestiller det hos leverandøren. Det er helt igennem fantastisk hvordan crowdfunding communities er klar på at hjælpe iværksættere med store drømme. 

Det tager omtrent 30 dage at stable en Kickstarter-kampagne på benene og du kan lave det meste in-house. Til vores første Kickstarter (1 mio. kroner i forudbestillinger) brugte vi 4.000 kr. på video og billeder samt 35.000 kr. på online marketing, som du først betaler når din kampagne er slut og du har modtaget betaling fra dine backers. Efter at have betalt alle omkostninger til produktion, fragt, osv. havde vi et overskud på 28%. Dvs. at jeg 30 dage efter launch har forøget mit rådighedsbeløb fra 25.000 kr. 275.000 kr. (sand historie)

Brug dataen fra crowdfunding kampagnen

Fra dag 30-90 bruger jeg den data, jeg har indsamlet i løbet af min crowdfunding kampagne på Kickstarter, til at skalere Facebook og Instagram annoncering. Eftersom vi har travlt og jeg har et begrænset budget vælger jeg at fokusere på et smalt audience i adskillelige lande. I dette tilfælde giver det mening at fokusere på crowdfunders, som målgruppe.

Via Crowdfunding marketing agencies som Jellop eller Backercamp er det muligt at targete cirka 10 milioner repeat crowdfunding backers. De er generelt early adopters der elsker at købe nye produkter fra nye brands. Alle kampagner kører vi på engelsk og vi fokuserer på de lande, vi nemt og billigt kan sende til, dvs. EU, USA og Canada. 

PR-arbejde skaber ringe i vandet

Via Cision laver vi i alle 90 dage et seriøst push for PR, så vi kan bruge artiklerne til at retargete website visitors. Vi har med LABFRESh fået over 300 artikler i de største globale og lokale medier og vi bruger hver artikel i årevis i vores retargeting funnel.

Vi linker til artiklen direkte og bruger et stykke software til at loade hjemmesiden i 1 sekund inden de bliver sendt til mediets hjemmeside, så vi kan installere en cookie og stå for retargeting. Hvis artiklen er bag en betalingsmur laver vi en blog-version af den på et domæne vi selv bygger, fx. travelessentials.dk, og linker til det site.


Kasper Petersen

Labfresh – tøj, der forbliver rent og velduftende i dagevis.

Labfresh har 4 crowdfunding kampagner på samvittigheden og har rejst over 8 millioner kroner på Kickstarter. De har samtidigt været en tur forbi Løvens Hule på DR1 og den Hollandske version af programmet. Tjek deres unikke tøj ud her