90 dage til vækst case 🚀

Andrea Vadsholt “Webshoppen er good to go – så nu skal vi samle (brandvarme) leads”

Okay, vi har en webshop, der er ready to launch. Den er skide lækker, og produkterne er top notch. Men det nytter jo ikke noget, hvis ingen ser den – og så er der jo nok om buddet, så vi skal først og fremmest sørge for, at folk vælger at handle hos os. 

 

Der er mange værktøjer at gribe fat i her, men eftersom mit speciale ligger inden for content marketing, er det her, jeg vil starte med at lægge min tid og mine penge. 

En strategi kunne se (cirka) sådan her ud:

  • Leadgenerering i form af fx Scratcher og relevant content
  • E-mail marketing: Automations via Klayivo, der skal genere så meget trafik som muligt
  • Udarbejdelse af killer content i form af blogindlæg, video, billeder og alt andet, der kan være med til at sikre kontinuitet i markedsføringen
  • Annoncering, der får hele indsatsen til at gå full circle

 

Så langt så godt – men lad os lige tage den lidt mere detaljerede version. 

Step 1: Få leads, der kan “forvandles” til kunder

Først og fremmest ville jeg bruge tid (og penge) på at få indsamlet en ordentlig bunke leads. 

 

Det kunne eksempelvis være ved at sætte Scratcher op på forsiden – og selvfølgelig på check out. 

 

I samme ombæring sætter jeg i gang i maskinrummet, hvor jeg ville opsætte automations i fx Klaviyo (stort set alle automations, de har på lager) – på den måde kan jeg sende relevant indhold til mine leads (gode tilbud, guides, nye varer på shoppen, tips & tricks – you name it). Med det formål at få mest muligt trafik på min side (der selvfølgelig er optimeret efter alle kunstens regler). 

 

(Og ja, jeg ville skrive personlige e-mails, der gør, at modtageren føler sig set og talt til. E-mail marketing handler i høj grad om at etablere relationer til sin modtager, og det er min erfaring, at mennesker vil have mails fra – you guessed it – mennesker). 

 

Step 2: Udarbejdelser af content, der kan bruges på tværs af kanaler og platforme

Som erfaren tekstforfatter synes jeg bestemt ikke, at man skal underkende værdien af content – fx i form af blogindlæg. 

 

Der er altid noget at skrive om, som din målgruppe er interesseret i – og en freebie i form af et whitepaper er en fantastisk måde at generere leads på. Så det vil jeg helt sikkert vælge at supplere op med, så snart der var mulighed for det. Et whitepaper kan desuden bruges til at lokke e-mail adresser ud af folk på tværs af kanaler (Facebook, Instagram, hjemmeside, blogindlæg osv). 

 

Sælger man smykker, kunne man fx lave en e-bog om blabla

 

 Sådan vil jeg generere salg for en ny webshop

 

Skulle jeg starte en webshop op fra bunden, er det første, jeg ville gøre at skrabe en hulans masse e-mails sammen, som jeg kunne arbejde med. 

 

Content marketing & e-mail marketing: 

Først i form af Scratcher på forsiden og selvfølgelig på check out. 

 

Dernæst ville jeg sætte klaviyo op og bruge stort set alle deres automations til at generere så meget trafik som muligt efterfølgende. 

 

Nu er jeg jo en ferm tekstforfatter, så derefter jeg vil skrive en række lækre blogindlæg med inspiration til mine potentielle kunder. Disse blogindlæg skal både bruges i e-mail markedsføring og i nogle simple retargeting annoncer på Facebook.

 

Nu er e-mails og blogindlæg jo forholdsvis billige kanaler at arbejde med, når man selv kan skrive, som jeg kan. 

 

 Som stolt indehaver af et helt udmærket kamera ville jeg også gøre meget ud at af lave helt små film, der ville fremvise vores produkter. Disse skulle igen bruges i Facebook-annoncer, som vil være den helt store driver i form af at drive trafik ind på webshoppen. 

 

Kontinuitet vil for mit vedkommende være alfa omega. Sørge for at have en hel masse videoer klar til vores markedsføring og instagram for den sags skyld. 

 

Nu har jeg, desværre, ingen erfaring med Pinterest-annoncering, men det ville jeg nok også bruge cirka 5.000 kroner til at teste af. 

 

Så for at tegne mit budget op: 

  • E-mail marketing & scratcher: 5.000 kroner
  • Pinterest: 5.000 kroner
  • Facebook/Instagram-annoncering: 15.000 kroner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *