90 dage til vækst case 🚀

Andreas Randløv “Få styr på matematikken”

Først og fremmest, så vil jeg have helt styr på min indtjening.

 

Hvor meget kan jeg betale i markedsføring før jeg går i 0 (break-even). Her tænker jeg specifikt i kroner og ører, hvor man tager højde for kostpris. Man kan evt. også estimere omkostningerne til levering og håndtering og estimere den forventede kundelivstidsværdi. 

 

Hemmeligheden ved at opbygge en succesfuld webshop er ved at tjene sin investering hjem, så man kan reinvestere igen. Med et forholdsvist lille budget på 25.000 kr. så er det vigtigste at skabe en indsats, der tjener sig selv hjem, så det kan vokse via reinvestering.

 

Jo hurtigere du knækker denne kode, jo hurtigere kan du vækste. Når man har styr på eller har et godt estimat på sin indtjening pr. salg, så ved man, hvad man kan betale i kroner og øre til at skaffe et salg omend det er annoncering, links, tekstforfatning eller konsulenter. Dvs. at du med korrekt sporing via fx Google Analytics, så kan du få et præcist indblik i hvilke markedsføringsindsatser, der tjener sig selv hjem. Hvad der virker for din webshop, er ofte ikke det samme, der virker for en anden webshop eller din konkurrent. Indsaml derfor din egen data på, hvad der giver mest indtjening.

 

Jeg har arbejdet sammen med over 500 virksomheder, og det er klart ovenstående, der holder flest webshops tilbage.  Når ovenstående er på plads, så begynder det spændende markedsføringsarbejde. 

Min ekspertise ligger inden for Google Ads og her vil jeg klart anbefale at lave en kort søgeordsanalyse gratis via Googles Søgeordsplanlægning / Keyword Planner.  Her kan du få et overblik over, hvor mange mennesker, der søger efter dine produkter, og hvad trafikken ville koste dig. Igen kan matematikken være din ven til at vurdere, om Google Ads kan være en profitabel markedsføringskanal for din webshop. 

 

Hvis du ved, hvad din konverteringsrate er (dvs. procentandelen af dem, der besøger din webshop og ender med at købe) kan du regne ud, om det kan give mening for dig at bruge Google Ads. Fx vil en konverteringsrate på 2 % kræve 50 kliks for et salg. Ved at medregne klikprisen, kan du få et estimat på, hvad et salg vil koste (1 / konverteringsrate * klikpris = pris pr. salg). 

 

 Ser matematikken fornuftig ud, hvilket vil sige, at din pris pr. salg er lavere end din indtjening pr. salg, så kan Google Ads potentielt være en fantastisk markedsføringskanal for din webshop. Der er dog mange faldgrupper, der kan ødelægge din performance, så sæt dig enten selv meget godt ind i stoffet eller få hjælp fra en specialist før, at du giver dig i kast med Google Ads.  Men når alt kommer til alt, så gælder det nu egentlig for de fleste områder inden for online markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *